Tuesday, January 31, 2017

Maafkan saya sayang (part 2)


Aku bangun pukul 4 pagi , lantas membersihkan diri lalu mengerjakan tahajud . Usai subuh aku mengemas barang - barang . Aku pergi ke hospital dan berjumpa ketuaku dan menyerahkan surat perletakan jawatan . Ketuaku berat hati ingin membenarkannya . Namun selepas aku menerangkan perihal sebenar . Dia membenarkan aku berhenti kerja . Selepas itu , terus kereta aku melucur laju di atas jalan raya ke KLIA. Aku terbang ke Sabah . Negeri yanng amat ingin aku lawati . Hanya suatu tujuan iaitu mendaki Gunung Kinabalu .

"Adra , ingat tak janji kita ? Umur 24 kita nak daki Gunung Kinabalu sama - sama kan ? "
"Mana boleh aku lupa . Ingat lah . Ni memandangkan kau dah datang , jom aku bawa kau daki . Capai impian kau. " 
"Ok  , nasib ada kau dekat sini kalau tak , aku daki sorang lah citernye . HAHA."
"Esok pukul 5 kita gerak ok ? 
"Ok , aku ikut kau je ."
"Alhamdulillah , sampai juga aku dekat sini . " ucapku daalam tangisan yang terharu .
"Lepas ni kau nak daki apa pula ? Gunung Everest ? "
"Ishh kau ni tak ada lah memang dari dulu aku nak daki Gunung Kinabalu je ."
"Yelah , aku tumpang gembira untuk kau ."

Aku menghadiahkan Adra sekuntum senyuman , namun tiba - tiba aku terbatuk .

"Uhuk uhuk  ."
"Nurin , darah ni . Kau kenapa ? Sakit ke ? " panik Adra meananyaku soalan .
" Tak , tak , aku okay je . Tak payah lah risau "
"Ok apanya Nurin , darah ni . Kau sakit ae ? cakalah . "
"Ok Adra , jom duduk sana dulu . "

Adra memimpinku duduk di atas satu batu yang terdapat di puncak Gunung Kinabalu itu . 

"Memang aku sakit Adra  . Aku menghidap kanser . Dari umur aku 19 lagi . Dan sekarang ni dah tahap terakhir .  Doktor kata aku ada masa 2 minggu je lagi . Jadi ini impian aku kan? Umur 24 aku mesti daki Gunung Kinabalu ni . Aku dah berjaya Adra . Aku berjaya .Terima kasih sebab selalu ada untuk aku selama ni . " Jelasku kepada Adra . Gunung Kinabalu inilah menjadi saksi aku dan Adra . Aku senyum dalam tangisan . Bukan lagi tangisan sedih tetapi tangisan syukur . Allah masih memberi peluang untuk aku capai impian aku . 



Keesokan harinya , Adra membawaku psing - pusing di Sabah . Ya inilah kali terakhir aku kan , dapat luangkan masa dengan Adra lagi .


3 hari berada di Sabah amat banyak kenangan manisku , tak akan aku lupa. Hari ini aku terbang semula ke semananjung  . Kali ini aku singgah ke Cameron Highlands . Aku suka sangat tempat ini . Tenang , sejuk . Seharian aku disana . Aku berjalan sahaja . Ladang Teh , Strawberi  dan macam - macam lagi . 


Malam itu aku tidak keluar , aku membuka email . Dan aku menulis email buat orang yang amat aku sayang dan aku tetapkan tarikhnya 2 minggu lagi iaitu saat - saat terakhirku berada di dunia ini .



Kini hanya seminggu masa yang tinggal . Aku pulang ke pangkuan keluargaku . Saat - saat terakhirku tak akan aku sia - siakan begitu sahaja . Ni lah masa untuk aku  berbakti buat keluarga . Batuk berdarah aku semakin kerap . Aku makin sakit . Hanya berharap sepenuhnya kepada keluarga . Aku mula tidak dapat menerima makanan . Apa sahaja yang aku makan pasti akan aku luahkan semula . Aku juga sudah tidak larat menguruskaan diri aku sendiri . Sakit ini suda menyerang seluruh tubuhku . Kini hanya doa yang aku mampu lakukan untuk dikurangkan sakit ini .


"Nurin , ada orang datang nak jumpa Nurin ni . " kata ibu bersama lelaki yang tak asing dalam hidupku .
"Assalamualaikum Nurin , saya dapat email  awak . Saya minta maaf kalau saya bebankan awak selama ni . "
"Tak , awak tak pernah jadi beban dalam hidup saya . Jaga diri yer . Cari pengganti saya . Janji dengan saya . " balasku dengan senyuman . Mungkin senyuman terakhirku buat si dia yang aku cintai . 
"Saya sayang awak sampai syurga . " katanya dalam tangisan 


Aku hanya mampu senyum dan aku akhir nafasku dengan kalimah  "ALLAH" ..

5 comments:

  1. Fuyyyoo trboekk lahh syiqin hahaha
    I dont used to read but this is worth to read. ๐Ÿ˜Š
    Well just a lil comment,
    There are lots of typo there but its okay since i can still understand it๐Ÿ˜˜ thanks๐Ÿ’ž

    ReplyDelete
  2. Fuyyyoo trboekk lahh syiqin hahaha
    I dont used to read but this is worth to read. ๐Ÿ˜Š
    Well just a lil comment,
    There are lots of typo there but its okay since i can still understand it๐Ÿ˜˜ thanks๐Ÿ’ž

    ReplyDelete
  3. Permaisuri typo๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

    ReplyDelete
  4. tahniah syiqin...cerita nihh best....

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete